میزان رغبت دانشجو معلمان در بهره گیری از تدریس فعال در آموزش زیست شناسی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 65-77 (13)
کد مقاله : 1047-CNF
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی زیست شناسی، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رغبت دانشجو معلمان به استفاده از روش‌های فعال تدریس در آموزش زیست شناسی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف پژوهش نیز کاربردی است. جامعه پژوهش متشکل از 400 نفر از دانشجو معلمان پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان استان تهران، با حجم نمونه 21 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها نیز شامل یک پرسشنامه استاندارد شده رغبت سنج برای روش تدریس فعال است؛ که روایی محتوایی این پرسشنامه توسط استادان دانشگاه تایید شده است و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالای 65 محاسبه گردیده است. برای بررسی و مرتب سازی داده‌ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان از این دارد که میزان رغبت دانشجو معلمان به استفاده از روش‌های فعال تدریس متوسط بوده و در برخی از موارد اساسی همچون گروه بندی دانش آموزان، جویا شدن تجربیات و اطلاعات گروه‌ها در مورد موضوع درس و تهیه ابزار آزمایش به کمک و همکاری دانش آموزان رغبت کمی از خود نشان داده اند.
کلیدواژه ها