چالش های آموزش مجازی: بررسی عوامل موثر در یادگیری نمایشی و ارائه راهکار برای کاهش آن در درس زیست شناسی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 77-88 (12)
کد مقاله : 1049-CNF
نویسندگان
1آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، دانشکده شهید شرافت، تهران ، ایران
2آموزش زیست شناسی، دانشکده شهید شرافت،دانشگاه فرههنگیان، تهران، ایران
چکیده
یکی دیگر از کاربردهای فناوری، یادگیری الکترونیکی است که در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته و در تاریخچه کوتاه خود سرعت گسترش قابل ملاحظهای داشته است. با وجود محاسن فراوانی که برای آموزش الکترونیکی قابل تصور است؛ چالشهایی نیز در پرداختن به این شیوه وجود دارد؛ از جمله این مشکلات میتوان مشکلات مربوط به فناوری، چالشهای مربوط به جذب دانشآموزان و مشکلات معلمان در تدریس مجازی -که یادگیری نمایشی یکی از این موارد میباشد- را نام برد. برای رفع مشکلات فناوری تقویت امکانات زیرساختی، پیشبینی مشکلات ناخواسته و برنامهریزی برای آن میتوان تاحدی این مسائل را حل کرد. برای چالشهای مربوط به جذب دانشآموزان و مشکلات معلمان، طراحی مناسب برنامه و محتوای درسی به گونهای که دانشآموزان در حین تدریس فعال باشند، محدود کردن تعداد دانشآموزان در هر کلاس برای کنترل بهتر، دادن بازخوردهای به موقع و دیگر موارد میتوان کیفیت کلاسهای مجازی را بالاتر برد. بخشی از این فعالیتها در حوزه اختیارات و اعمال دستگاههای بالادستی است (مثل تأمین زیرساختهای مورد نیاز و امکانات). بخش دیگر نیاز به خلاقیت و برنامهریزی دبیران و معلمان دارد که با استفاده از نرمافزارهای کمکی و در نظر گرفتن ظرفیتها و توانمندیهای دانشآموزان محتوای درسی و واحدهای یادگیری را طراحی کنند.
کلیدواژه ها