تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم متوسطه با استفاده از تکنیک ویلیام رومی

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 194-201 (8)
کد مقاله : 1038-CNF
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
چکیده
نظام آموزش و پرورش کشور برای روزآمد کردن کتاب های درسی نیازمند بازنگری کارشناسی شده در محتوای کتاب های درسی است و تحلیل و بررسی محتوای کتب درسی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. در این پژوهش به تحلیل محتوای متن، تصاویر و فعالیت های کتاب زیست شناسی پایه دهم متوسطه بر مبنای فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب براساس تکنیک ویلیام رومی پرداخته شده است و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کل کتاب زیست شناسی پایه دهم متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. یافته های تحقیق نشان داد که ضریب درگیری متن 0/22 است که نشان می‌دهد متن کتاب زیست شناسی پایه دهم متوسطه به شیوه غیرفعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 0/31 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را در یادگیری درگیر نمی کند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 1/1 تعیین شد که نشان می دهد کتاب زیست شناسی پایه دهم متوسطه، فعالیت محور می باشد.
کلیدواژه ها