بررسی علل ایجاد کج فهمی در آموزش زیست شناسی دوره متوسطه دوم و راهکارهای مقابله با آن

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 202-207 (6)
کد مقاله : 1039-CNF (R1)
نویسندگان
1دانشجوی رشته آموزش زیست شناسی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید رجایی شیراز
2استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
کج فهمی در مسائل آموزشی به معنای ادراک نادرست و ایجاد مفهوم جایگزین است. اصطلاحا به شرایطی اطلاق می شود که دانش آموز تحت تاثیر عوامل مختلف، مفهومی جایگزین و عمدتا ناسازگار با مفهوم آموزش داده شده را در ذهن شکل می دهد که سازگاری بیشتری با پیش فرض های ذهنی و معلومات پیشین خود داشته باشد.از عوامل ایجاد کج فهمی میتوان به دشواری مطلب، پیش فرض های ذهنی و معلومات پیشین دانش آموز، ناکارآمدی آموزش و ضعف کتب درسی اشاره کرد. معلمان درس زیست شناسی دوره متوسطه دوم به علت ماهیت تجربی و مفهومی این درس به کرات با مسئله کج فهمی مواجه هستند. بدیهی ست که برخی از مباحث درس زیست شناسی قابلیت بیشتری در ایجاد کج فهمی در ذهن دانش آموزان دارند.این مطالعه سعی دارد با واکاوی عوامل ایجاد کج فهمی، خصوصا در برخی مباحث چالشی این درس، راهکارهایی برای رفع این مشکل در سطح تدریس و ارزشیابی ارائه کند. راهکارهایی که عمدتا شامل : ارزیابی پیش فرض های ذهنی دانش آموزان پیش از شروع فرآیند آموزش، آموزش های مفهومی-تعاملی و تنوع در الگوهای تدریس می شوند. این مطالعه به روش اسنادی تهیه شده است. همچنین نگارنده از تجربیات خود در مدارس مختلف نیز بهره برده است.
کلیدواژه ها