بررسی کج فهمی های رایج در مفاهیم کتاب درسی زیست شناسی پایه یازدهم تجربی
پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 208-213 (6)
کد مقاله : 1022-CNF-FULL
نویسندگان
1دانشجوی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
2استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
کج فهمیها یا پندارهای نادرست از مهمترین عوامل مخّل در یادگیری هستند که کاهش این کج فهمیها میتواند تاثیر قابل ملاحظهای درافزایش یادگیری فراگیران داشته باشد. بدیهی است که شناسایی همهی راههای ایجاد کج فهمی غیرممکن است اما از اصلیترین دلایل کج فهمیها می توان به اعتماد کامل دانش آموزان به مطالب کتب درسی، شیوه آموزش معلمان و اطلاعات قبلی دانشآموزان اشاره کرد. با توجه به اینکه درس زیست شناسی دارای مفاهیم عمیق و حجم بالا می باشد، شکل گیری کج فهمی در مباحث آن طبیعی است. در کتاب زیست شناسی یازدهم مطالب پرحجم و مهمی از جمله مباحث فیزیولوژی دستگاه عصبی و حواس، ایمنی، دستگاههای درونریز، تولیدمثل و همچنین مباحث پایه ژنتیک و غیره وجود دارد که می توانند سبب کج فهمی شوند. هدف از این مطالعه شناسایی مباحثی از کتاب زیست شناسی یازدهم که در دانشآموزان سبب کج فهمی می شود و همچنین شناسایی عوامل ایجاد کننده این کج فهمی است ، بنابراین می توان راه حل مناسبی برای جلوگیری از این درک های نادرست و کجفهمیها پیدا کرد و راه را برای آموزش بهتر مفاهیم زیست شناسی هموارتر کرد.
کلیدواژه ها