روش های تدریس رایج در آموزش زیست شناسی
پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 224-237 (14)
کد مقاله : 1046-CNF
نویسندگان
1دانشجوی آموزش زیستشناسی،دانشگاه فرهنگیان،شیراز،ایران
2استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران،
چکیده
زیستشناسی بعنوان یکی از شاخههای اصلی علوم تجربی موضوعات بسیاری همانند پزشکی ، ژنتیک ، جانور شناسی، گیاه شناسی و بوم شناسی را در بر گرفتهاست . این شاخه به اندازه ای متنوع و جذاب است که میتواند هر نوع دانشآموزی را با هر زمینه و علاقه ای به سوی خود جذب کند . اما در کنار همه اینها اگر تدریس خوب و لذت بخش انجام نشود تمام این محاسن به هدر خواهدرفت. امروزه در پیشرفتهترین مدارس دنیا با بهرهگیری از یافته های جدید روانشناختی روشهای کارگروهی و تدریس مشارکتی جایگزین روش منسوخ سخنرانی محض شدهاست. در کنار آن استفاده از فعالیتهای دستی مانند کاشت یک نوع گیاه خاص، استفاده از محیط های چند رسانهای ، بازیها و بازدیدهای علمی در کنار کارگروهی و روشهای آموزش مشارکتی به کار گرفته می شود تا با درگیر کردن هرچه بیشتر دانشآموزان کلاس از روشهای تدریس معلم محور فاصله گرفته و به نوعی کلاس درس جذابتر و گیراتر شود.
کلیدواژه ها