ارزیابی وضعیت تعاملی در کلاس‌های مجازی سامانه شاد بر اساس تجربیات معلمان و دانش‌آموزان زیست‌شناسی متوسطه دوم شهر قزوین

پذیرفته شده برای پوستر ، صفحه 238-253 (16)
کد مقاله : 1051-CNF
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان شرافت
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی وضعیت برقراری تعامل در کلاس‌های مجازی زیست‌شناسی بر اساس تجارب یک‌سالة معلمان و دانش‌آموزان است. ازآنجایی‌که شرایط آینده کشور از نظر بیماری کرونا فعلاً مشخص نیست و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و در دسترس بودن امکانات آموزش الکترونیک برای اکثریت افراد جامعه، این امکان را به ما می‌دهد در صورت پایان این شرایط نیز بتوانیم از فواید آموزش‌های مجازی در کنار آموزش حضوری بهره ببریم. ایجاد تعامل سازنده در کلاس‌های درس یکی از فاکتورهای مهم تربیتی است که به نظر می‌رسد، در کلاس‌های مجازی سامانه شاد، نسبت به کلاس‌های حضوری کم‌رنگ‌تر شده باشد. تعداد 4 مدرسه از مدارس دولتی دخترانه متوسطه دوم و تعداد 12 دبیر زیست‌شناسی شهر قزوین، در سال تحصیلی 1400-1399، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در این تحقیق همکاری کردند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسش‌نامه، یکی برای دانش‌آموزان و یکی برای دبیران استفاده شد و روایی آزمون‌ها از روش آلفای کرونباخ و نرم‌افزار spss ، 0.807 محاسبه گردید. بر اساس نتایج دو پرسش‌نامه، میزان رضایت معلمان و دانش‌آموزان از تعامل در فضای مجازی به ترتیب با نمرة میانگین 3.6 و 3.3 از 5 در حد متوسط ارزیابی شد.
کلیدواژه ها