تاثیر تدریس مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس پسرانه شهرستان پلدشت
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 15-25 (11)
کد مقاله : 1002-CNF-FULL
نویسندگان
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش زیست شناسی
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی
3کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر نظریه هوش چندگانه بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس پسرانه شهرستان پلدشت پرداخت که از نظر هدف کاربردی و روش نیمهآزمایشی( طرح دو گروهی کنترل و آزمایش با اجرای پیش آزمون و پس آزمون) و به صورت کمی بود. جامعه آماری شامل ۵۴ نفر دانش آموزان پایه دهم رشته علوم تجربی و نمونه آماری از دانش آموزان در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها از آزمون کتبی معلم ساخته مبحث یاخته تا گیاه، فصل 6 کتاب زیست دهم از صفحه 99 تا 116 بود که روایی آن بر اساس روایی صوری و محتوایی، پایایی آن با آلفای کرونباخ بالای 0/70 درصد تایید شد. مدت اجرای آزمایش، 4 هفته به صورت سه جلسۀ 45 دقیقه ای در هر هفته بود که برای تجزیه و تحلیل با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون های پارامتریک( آزمون T تفاوت میانگین دو جامعه) در نرم افزار آماری21spss صورت گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که در پیش آزمون، بین دانش آموزان گروه کنترل با روش سنتی و آزمایش با روش تدریس هوش های چند گانه اختلاف معناداری وجود نداشته است و در پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش اختلاف معناداری مشاهده شده بود.
کلیدواژه ها