تاثیر استفاده از جوک در میزان یادگیری دانش‌آموزان درس زیست شناسی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 26-34 (9)
کد مقاله : 1015-CNF-FULL
نویسندگان
استادیار گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر استفاده از جوک و تعداد جوک‌های مورد استفاده و چالش‌های دانش‌آموزان هنگام استفاده از جوک در کلاس‌های آموزش زیست شناسی است. این مطالعه از نوع مروری که درسال 1399 انجام گرفته و از 15 مقاله ده سال اخیر نمایه شده در پایگاهای اطلاعاتی ساینس دایرکت، اشپرینگر و اسکوپوس استفاده شده است. جوک‌ها از نظر تعلیم و تربیت به جوک‌های مناسب و جوک‌های نامناسب تقسیم بندی می‌شوند که می‌تواند توسط معلم هنگام تدریس مورد استفاده قرار گیرد. جوکها مناسب را میتوان به چهار دسته اصلی مربوط به محتوا ، مرتبط با محتوا ، شوخ طبعی خود و شوخی‌های غیرمترقبه طبقه بندی کرد. در همین حال، شوخی‌های نامناسب نیز می توان به چهار دسته اصلی طنز توهین آمیز، تحقیر دانش آموزان، توهین به دیگران و شوخ طبعی نفس طبقه بندی کرد. یافته‌های حاصل از بررسی مقالات نشان داد که اکثر معلمان موفق، ضمن تدریس در کلاس های تدریس خود از شوخی های مناسب استفاده می‌کنند. این نوع شوخی ها باعث می شود دانش آموزان هنگام صحبت کردن یا تعامل با معلم احساس راحت بیشتری داشته باشند. همچنین بین جوک های استفاده شده و چالش های دانش آموزان هنگام استفاده از جوک در کلاس رابطه مستقیم وجود دارد. استفاده از جوک در کلاس درس قابل تحسین است ، با این حال ، تعداد جوک باید کنترل شود زیرا این امر می تواند دانش آموزان را در یادگیری مختل کند.
کلیدواژه ها