ارزشیابی در آموزش زیست شناسی به شیوه بازی کردن

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 35-42 (8)
کد مقاله : 1023-CNF-FULL
نویسندگان
1دانشجویی کارشناسی ،آموزش زیست شناسی،دانشگاه فرهنیگان،فارس، ایران
2استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
بازی کردن فعالیتی لذت بخش است که از جذابیت بسیار برای تمامی افراد برخوردار است. بهره گیری از بازی ها در آموزش و ارزشیابی می تواند به افزایش انگیزه در دانش آموزان و در نتیجه یادگیری بهتر در آنها منجر شود. هدف این پژوهش طراحی و اجرای نمونه بازی آموزشی به عنوان ارزشیابی مستمر در درس زیست شناسی پایه دوازدهم است. به همین منظور ابتدا منابع مطالعاتی در مورد بازی های آموزشی و اصول آن مورد بررسی قرار گرفت.پس از آن از کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم بازی طراحی شد. پس از طراحی، بازی مورد بررسی شماری از متخصصان فناوری آموزشی ‚معلمان و اساتید قرار گرفت و بر اساس بازخوردهای دریافتی از آنان، اصلاح شد تا امکان اجرای آن در کلاس فراهم شود. به منظور اجرای بازی طراحی شده از روش آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بهره گیری شد. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزان پسر پایه دوازدهم تجربی شهرستان مرودشت بود. نتیجه پژوهش نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل (ارزشیابی بدون بازی) نمرات بهتر و یادگیری کامل تری داشتند.
کلیدواژه ها