چالش های آموزش مجازی زیست شناسی و راهکار ها

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 43-54 (12)
کد مقاله : 1031-CNF-FULL
نویسندگان
دانشجوی آموزش زیست شناسی/دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران
چکیده
پیدایش و شیوع همه گیری کرونا در سال 2019 میلادی سبب تغییرات گسترده در سبک زندگی و الگوهای روابط اجتماعی در جهان شد. در این میان، آموزش و پرورش از جمله عرصه هایی بود که بیشترین تاثیر را از این بحران متحمل شد. هرچند که به لطف تکنولوژی و ابزار های ارتباط جمعی، فرآیند آموزش و یادگیری متوقف نگردید، اما به اذعان بسیاری از متخصصان، این اپیدمی منجر به افت کیفیت تحصیلی در همه کشورها و مشگلاتی گسترده ای از قبیل؛ دشواری آموزش مجازی، فقدان اینترنت و امکانات مورد نیاز برای بسیاری از محصلین، تعلیق فعالیت های عملی و آزمایشگاهی، دشواری ارزشیابی و کاهش اعتبار نمرات دانش آموزان و … گردید.بنا بر آنچه که گفته شد؛ هدف ما در این مقاله با رویکردی پژوهشی آن است که با محوریت رشته آموزش زیست شناسی، خسارات وارده به فرایندهای آموزشی و ضعف‌ها و کمبودهای آموزش های غیر حضوری را (در قیاس با آموزش حضوری) از طریق روش‌های مختلفی نظیر تحقیق، پرسشنامه، استناد به داده های معتبر و... گردآوری کنیم و سپس با استفاده از روش های آماری، یک دید جامع و شِمایی کلی از وضعیت موجود، در اختیار کارشناسان و دست اندرکاران امر قرار دهیم و نهایتاً با ایده پردازی و ارائه راهکارهایی در برگیرنده نوآوری و خلاقیت و با رفع نقاط ضعف ،در نظر گرفتن انتظارات مجموعه آموزشی و… به افزایش کیفیت و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان و آموزش همگانی دست یابیم.
کلیدواژه ها