تأثیر نقشه مفهومی در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری آموزش زیست شناسی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 55-64 (10)
کد مقاله : 1035-CNF-FULL
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر از نوع مقاله مروری-کتابخانه‌ای است که با توجه به نظر صاحب‌نظران این عرصه به تحریر درآمده است. هدف از این پژوهش، آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با نقشه مفهومی، رسم، انواع و کاربردهای آن، در حوزه‌های آموزش، یادگیری و ارزیابی می‌‌‌باشد. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که نقشه مفهومی به عنوان یک روش آموزشی می‌تواند کمک کند تا یادگیری معنادار که یکی از اهداف اصلی فرایند یاددهی-یادگیری است، تحقق یابد؛ دانش‌آموزان اطلاعات پیشین و جدید خودشان را به هم مرتبط کنند؛ مفاهیم جدید آموخته شده‌شان را طبقه‌بندی کنند؛ مهارت هایی مانند تفکرخلاق و حل‌مسئله را در خودشان شکوفا کنند؛ سرعت مطالعه خودشان را برای مرور و تثبیت مطالب افزایش دهند و در نهایت، فرایند تحصیل خودشان را بهبود ببخشند. همچنین به معلمان این امکان را می‌دهد تا ارزیابی و برنامه ریزی مناسبی در کلاس‌شان داشته باشند و انگیزه دانش آموزان‌شان را برای یادگیری مطالب درسی افزایش دهند تا در نهایت اهداف شناختی سطوح بالای بلوم در فرایند یاددهی-یادگیری محقق شود.
کلیدواژه ها